
Vaarbewijs 1 cursus in groep:
- 4 klassikale lessen, start op 13 februari vervolglessen op 20-27 februari, 6 maart. Herhalingsles 8 of 9 maart
- Lestijden van 19.00-21.30/22.00 uur
- Online oefen examenvragen zoals op het examen van het CBR
- Prijs inclusief boek en online examens € 200,00
Vaarbewijs 2 in groep:
- 4 klassikale lessen, start op 20 maart en vervolglessen op 27 maart, 3-10 april. Herhalingsles 12 of 13 april.
- Lestijden van 19.00-21.30/22.00 uur
- online oefen examenvragen zoals op het examen van het CBR
- Prijs inclusief boek en online examens € 200,00
Vaarbewijs 1&2 in groep:
- 8 klassikale lessen, start op 13 februari en vervolg lessen op 20-27 februari en 6-13-20-27 maart en 3-10-17 april.
- Lestijden van 19.00-21.30/22.00 uur
- online oefen examenvragen zoals op het examen van het CBR
- Prijs inclusief boek, oefenmateriaal, online examens € 350,00
herhalingsles vb1 kan ook op zaterdag of op zondag i.p.v. donderdag maar met praktijk varen +/- 3uur
* max 3pers
* wat zien we : ctl voor gebruik, afvaren aankomen, MOB, manoeuvreren
* waar: de plas zelf
* €140/pp
( af te spreken in de groep ) start vanaf 09:00
Praktijkles bijboeken?
- Dit is mogelijk in overleg op iedere zaterdag of zondag, gedurende het seizoen.
- Lestijden van 09.30 – 15.30 uur.
- Schrijf je in als koppel dan krijg je € 50,- korting
- Prijs: 250,00 bij minimaal 3 personen
- waar: de plas en de maas

De praktijkles is ook los bij te boeken voor maar € 140,- voor +/- 3 uur op het water!
wat zien we : ctl voor gebruik, afvaren aankomen, MOB, manoeuvreren
* waar: de plas zelf
voor de praktijkles zelf: volledige dag
Wanneer je een praktijktest beperkt/algemeen stuurbrevet motor aflegt word je beoordeeld op de volgende punten. Tijdens onze vaarstages krijg je hiervoor een degelijke voorbereiding. (Belgische norm )
Algemene veiligheid
- Rekening houden met de andere waterweggebruikers / waterwegaanduidingen
- Een veilige en aangepaste snelheid aanhouden
- Een juiste en efficiënte uitkijk houden
- Rekening houden met de voorrangsregels en correct reageren
- Efficiënte communicatie
Start
- Een veiligheidsbriefing geven, incl. plaats en gebruik van de aanwezige veiligheidsuitrusting. Noodprocedures
- De manier beschrijven waarop het voorspelde weer waarschijnlijk de vaaromstandigheden zal beïnvloeden (golfslag, hogerwal/lagerwal…)
- De juiste controles uitvoeren vóór het starten
- Brandstofvoorraad checken
- De motor starten en de juiste controles na het starten uitvoeren
- Dodemanskoord gebruiken indien nodig
Vertrek van steiger of ponton
- Beschrijven en gedeeltelijk toepassen hoe de landvasten/springen gebruikt moeten worden bij vertrek van een ligplaats aan hogerwal/langswal/lagerwal
- De boot veilig manoeuvreren uit zijn ligplaats
- De stootwillen correct gebruiken
Varen en de boot keren binnen een beperkte ruimte
- Koers rechtdoor – bocht over stuurboord – bocht over bakboord – U-bocht – achteruitvaren
- Buitenboordmotor: trimcorrectie
- Het efficiënte gebruik tonen van voor- en achteruit met de juiste roerstand
- Te allen tijde de volledige controle bewaren over het vaartuig
- Noodstop
Een man over boord (dummy) recupereren
- Efficiënt communiceren met bemanning en drenkeling
- Ervoor zorgen dat er visueel contact blijft met de MOB
- Onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen
- Correct contact maken met de MOB
- De MOB terug in/op de boot recupereren
- De juiste behandeling van de drenkeling omschrijven
Langszij afmeren aan een steiger of een ponton/sluis ..
- Een geschikte aanlegplaats kiezen; evt. bij een sluis: de juiste kant
- Ervoor zorgen dat de juiste landvasten en stootwillen klaarliggen
- Onder de juiste hoek en met aangepaste snelheid aankomen
- De stootwillen correct gebruiken
- Zorgen voor doeltreffend vastmaken aan steiger of ponton, evt. sluismuur
- De motor afzetten en de afsluitende controles uitvoeren